/** Menú desplegable. Tuti's blog**/ #mbwnavbar { background: #fff; /**color de fondo, al no poner nada es transparente, acutalmente puesto como blannco**/ width: 1030px; color: #ea9999; margin: 0px; padding: 0; position: relative; border-top:0px solid #960100; height:35px; } #mbwnav { margin: 0; padding: 0; } #mbwnav ul { float: left; list-style: none; margin: 0; padding: 0; } #mbwnav li { list-style: none; margin: 0; padding: 0; border-left:1px solid #fff; border-right:1px solid #fff; height:35px; } #mbwnav li a, #mbwnav li a:link, #mbwnav li a:visited { color: #; display: block; font:normal 12px Arial, sans-serif; margin: 0; padding: 9px 12px 10px 12px; text-decoration: none; } #mbwnav li a:hover, #mbwnav li a:active { background: #fff; color: #ea9999; display: block; text-decoration: none; margin: 0; padding: 9px 12px 10px 12px; } #mbwnav li { float: left; padding: 0; } #mbwnav li ul { z-index: 9999; position: absolute; left: -999em; height: auto; width: 160px; margin: 0; padding: 0; } #mbwnav li ul a { width: 140px; } #mbwnav li ul ul { margin: -25px 0 0 161px; } #mbwnav li:hover ul ul, #mbwnav li:hover ul ul ul, #mbwnav li.sfhover ul ul, #mbwnav li.sfhover ul ul ul { left: -999em; } #mbwnav li:hover ul, #mbwnav li li:hover ul, #mbwnav li li li:hover ul, #mbwnav li.sfhover ul, #mbwnav li li.sfhover ul, #mbwnav li li li.sfhover ul { left: auto; } #mbwnav li:hover, #mbwnav li.sfhover { position: static; } #mbwnav li li a, #mbwnav li li a:link, #mbwnav li li a:visited { background: #fff; width: 120px; color: #ea9999; display: block; font:normal 12px Comic Sans MS, sans-serif; margin: 0; padding: 9px 12px 10px 12px; text-decoration: none; z-index:9999; border-bottom:1px dotted #fff; } #mbwnav li li a:hover, #mbwnavli li a:active { background: #fff; color: #ea9999; display: block; margin: 0; padding: 9px 12px 10px 12px; text-decoration: none; }

dissabte, 5 d’abril del 2014

1. La Casota, canal i port

El canal (Foto de Paula Juan)
    La Ràpita és un poble mariner que ha condensat durant els anys una rica cultura marinera. Per això l’ajuntament fins fa poc ha decidit convertir la Casota en el museu del mar.

    El port ideat per Carles III al segle XVIII hauria d’haver comerciat amb les terres d’Amèrica. Juntament amb el projecte del port, es planejà un canal de navegació que anés des del poble fins al riu Ebre que evités entrar per la desembocadura del riu (evitant el perill dels sediments que aportava ). Per protegir el port, es van idear unes bateries de defensa de les quals només se’n va començar una (que és la base del mercat).

     El canal va ser un projecte iniciat pel rei Carles III amb l’objectiu d’unir Saragossa amb totes les poblacions que ocupaven el territori entre aquesta i el Delta.

   Abans del canal les mercaderies arribaven en carros arrossegats per cavalls, per la qual cosa les mercaderies trigaven bastant d’arribar al seu destí.

    Una altra raó per la qual es va construir aquest canal és que anteriorment els vaixells mercaders havien de passar a través del riu Ebre per  transportar les mercaderies.  Com que l’Ebre és un riu que porta una gran quantitat de sediment amb ell, aquests vaixells tenien el perill de quedar-se atrapats, llavors el canal havia de facilitar el treball dels mercaders.

    A mitjans de segle XIX, s’inicià la construcció d’un canal al costat del canal antic amb l’objectiu de regar els camps i canalitzar la zona amb la intenció de fer-lo navegable. Es construïren, llavors, les rescloses que actualment es veuen així com el magatzem que havia de guardar els materials i mercaderies del canal, però tampoc va ser usat per navegar.
    
     La casota és un edifici que va ser construït com a nau on guardar les mercaderies que havien d'arribar a través del canal. Les casetes del guarda de sanitat havien de controlar les mercaderies entrants i sortints des del port.

Casota (foto de Paula Juan)
     No hem d’oblidar que el nostre poble ha estat  eminentment mariner, és  per això que li dediquem aquesta secció.

    Les barques de pesca i els pescadors han anat evolucionant. A Sant Carles de la Ràpita, zona privilegiada per la pesca, també s’ha viscut l’evolució dels diferents tipus de pesca. Abans les barques eren de fusta, després a la dècada dels anys 30, les barques de vela van ser substituïdes per noves embarcacions més reforçades i pensades per anar amb motor. Avui  dia els materials de les barques de la Ràpita són de fibra de vidre, resina, polièster i poliuretà.  Abans per anar a pescar els mariners havien de moure les barques que guardaven a la platja per fer-les entrar a l’aigua, les feien lliscar lentament sobre uns pals i la tripulació embarcava amb l’aigua a mitja cuixa. Avui dia les podem veure varades al port, un dels més importants de tot Catalunya.


    Els pescadors, coneixedors de la tasca diària de calar i xorrar i del tipus de fons per on naveguen, aspiren a “afinar” al màxim el rendiment de l’equip de treball que utilitzen. Encara podem recordar quan el bou es pescava amb dues barques (parelles) o quan les barques anaven amb rems o vela. Però avui la potència dels motors, l’evolució dels materials de les xarxes i l’adaptació de les malles a la normativa reglamentària han fet donar un canvi a l’art de la pesca. 


Port de Sant Carles de la Ràpita
    En l’actualitat han estat molts els tipus d’ormeigs que s’han deixat d’utilitzar pels nostres pescadors, uns de manera total com la llum, rall, explosius i d’altres que tan sols els practiquen alguns pescadors determinats. Queden només en vigència una sèrie d’ormeigs que són els més utilitzats com el bou, el tresmall, palangre i rastells i gàbies. A més d’aquests tipus de pesca en tenim d’altres que s’utilitzen en temporades determinades com el rossegall, el batre, la moruna i altres ormeigs de pesca que s’utilitzen per unes pesqueres determinades com són les caragoleres i nanses per sèpia.

       Els pescadors avui disposen de la mecanització en les seves barques cosa  que no tenien abans. També dins de la badia trobem l’aspecte de la pesca esportiva com la canya, el curricant i altres varietats. Però hi ha una cosa que no ha canviat, es fa igual abans i ara: quan les primeres llums del dia es deixen veure les barques es fan a la mar per tal de feinar.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada